Direct naar inhoud

Week van de Toegankelijkheid: Video’s Toegankelijke werkplek

Gepubliceerd op:

De Week van de Toegankelijkheid staat dit jaar in het teken van een toegankelijke werkplek. Naar aanleiding van deze week tonen wij de toegankelijke werkplekken van drie werknemers met een visuele beperking. Dat doen we met een onlinevideocampagne.

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Compilatie – indruk van de toegankelijke werkplekken van Kris, Erik en Femke

Kris, Erik en Femke en hun werkplek

Kris, Erik en Femke hebben alledrie een visuele beperking. In de filmpjes laten ze zien wat zij nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen.

Leidinggevenden en HR

In de video’s komen de collega’s van Kris, Erik en Femke ook aan het woord. In de filmpjes met Femke en Kris zijn het hun leidinggevenden die vertellen wat het toegankelijk maken van de werkplek en het werken met Femke en Kris voor hen betekent. In de video van Erik vertelt een HR-adviseur over de impact die het op haar heeft.

Kris Pelleboer

Kris Pelleboer is 55 jaar en blind. Ze is implementatiespecialist bij ZonMw. Kristen werkt met een screenreader, brailleleesregel en heeft ook een hulphond.

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Video over de toegankelijke werkplek van Kris Pelleboer

Erik Klaassens

Erik Klaassens is 39 jaar en slechtziend. Hij werkt als medewerker klantenservice bij DUO. Erik heeft voor zijn werk een grotere monitor, een vergrotingsprogramma en verduisterende rolgordijnen nodig.

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Video over de toegankelijke werkplek van Erik Klaassens

Femke van den Born

Femke van den Born is 23 jaar en slechtziend. Ze werkt als teamassistent bij de afdeling Parkeren van de gemeente Rotterdam. Voor haar werk heeft ze vergrotings- en spraaksoftware nodig en haar hulphond Flair helpt haar.

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Video over de toegankelijke werkplek van Femke van den Born

Stereotypes verminderen

Met onze campagne willen we stereotypes en vooroordelen bij werkgevers verminderen. De filmpjes moedigen hen aan om stappen te zetten richting meer inclusiviteit en het aannemen van (meer) mensen met een visuele beperking.

Over de campagne

Onze campagne start eind september en loopt door t/m 1 november. De video’s blijven ook na deze periode beschikbaar.

De campagne is mogelijk gemaakt dankzij bijdrages van het Bartiméus Fonds en Visio Foundation.

Week van de Toegankelijkheid

Logo van de Week van de Toegankelijkheid

Aanleiding voor de onlinevideocampagne is de Week van de Toegankelijkheid 2024. Die staat dit jaar in het teken van een toegankelijke werkplek.

De Week van de Toegankelijkheid vindt plaats van 7 t/m 12 oktober. Ieder(in), landelijk netwerk van mensen met een beperking of chronische ziekte, organiseert de week sinds 2000.

Meer weten over toegankelijkheid?

Als je de digitale, fysieke en sociale toegankelijkheid als organisatie op orde hebt, kunnen medewerkers met een visuele beperking hun werk goed uitvoeren. Lees er op onze pagina over toegankelijkheid voor werkgevers meer over.

Activiteiten van onze partners

  • Koninklijke Visio in de Week van de Toegankelijkheid

    Koninklijke Visio organiseert in de Week van de Toegankelijkheid op 8 oktober een webinar en een bijeenkomst. De events met de naam 'Toegankelijke werkplek voor iedereen' zijn bedoeld voor onder andere werkgevers, UWV en hr-managers.

  • Bartiméus in de Week van de Toegankelijkheid

    Bartiméus organiseert in de Week van de Toegankelijkheid verschillende activiteiten. Op 7 oktober is er een webinar en een college. Op 10 oktober vindt er een ander webinar en een workshop plaats.

Meer weten over werk vinden met een visuele beperking?

Neem contact met ons op voor advies op maat