Direct naar inhoud

Bemiddeling van mensen met een visuele beperking

De meeste arbeidsbemiddelaars bemiddelen niet vaak iemand met een visuele beperking. Als je er wel een keer mee te maken krijgt is het daarom niet gek dat je vragen hebt over de aanpak. Op deze pagina voorzien we je van wat algemene kennis en praktische tips.

Thema’s

Als je iemand met een visuele beperking wilt bemiddelen, krijg je te maken met een aantal specifieke zaken. Als je daar goed rekening mee houdt, is de kans op een succesvolle bemiddeling groter.

Communicatie en toegankelijkheid

Communicatie met je klanten is altijd belangrijk. Bij mensen met een visuele beperking des te meer. Je kunt prima vragen wat je klant nodig heeft om zodat alle informatie toegankelijk voor hem is. Afhankelijk van de aard van de visuele beperking en de mogelijkheden van je klant, kan dat bijvoorbeeld braille zijn of grote letters of audiobestanden. Soms volstaat bijvoorbeeld schermvergroting bij gewone documenten.

Ook in het gesprek met elkaar is het goed om te informeren wat prettig is. Heeft je klant misschien extra licht nodig? Of is juist hij gebaat bij minder licht? En waar spreek je af? Kan je klant wel goed naar je kantoor komen? Of is een andere locatie of online beter?

Aanpassingen op de werkplek

Veel banen kunnen geschikt zijn, als er maar de juiste aanpassingen worden gedaan. Denk aan speciale software voor computers, vergrotingsapparatuur, verlichting, werkplekaanpassingen en vragen over mobiliteit.

Vooroordelen en bewustwording

Sommige werkgevers soms bewust of onbewust vooroordelen waardoor ze niet openstaan voor het aannemen van iemand met een visuele beperking. Ze zijn bang dat een blinde of slechtziende werknemer veel begeleiding vergt, dat ze niet snel of goed kunnen werken, dat contactleggen moeilijk is en dat een werknemer met een visuele beperking de organisatie niet (genoeg) oplevert.

Deze werkgevers zijn zich vaak onvoldoende bewust van de mogelijkheden. Als ze de focus leggen op iemands talenten en mogelijkheden, is werken prima mogelijk. Daar komen ze achter als ze een open en eerlijk gesprek voeren met een kandidaat; een gesprek waarin vooral de mogelijkheden gezien en benut worden. En eenmaal aan het werk, komen ze er vaak ook achter dat een werknemer die slechtziend of blind is, vaak ook toegevoegde waarde heeft voor de organisatie . Tot slot is het goed om ze te wijzen op de verschillende regelingen en voorzieningen die meedoen mogelijk maken.

Begeleiding en ondersteuning

Regelmatige begeleiding, ondersteuning en werkplekaanpassing kunnen een groot verschil maken. Dit kan variëren van coaching op de werkplek tot praktische hulp bij het gebruik van technologie.

Geschikte banen voor mensen met een visuele beperking

Er zijn vaak meer banen geschikt voor iemand met een visuele beperking dan je in eerste instantie denkt. Functies zoals telefonist of receptionist komen vaak snel als optie naar voren. Maar er zijn veel meer mogelijkheden, zeker met de inzet van de juiste hulpmiddelen, voorzieningen en begeleiding van een expertiseorganisatie. Enkele voorbeelden zijn:

Toen ik als informatieanalist betrokken raakte bij de nieuwbouw van systemen, merkte ik dat ik gelukkig werd van IT en dat daar mijn talent lag
Paul van Kemenade Senior IT auditor bij de Rabobank
Lees het verhaal van Paul
Mijn collega’s zijn er aan gewend dat ik met mijn neus op het beeldscherm zit
Floyd van der Wey Junior webdeveloper bij de Vanderperk Groep
Lees het verhaal van Floyd
Een student-assistent bij hybride lesgeven bleek voor alle docenten handig
Mijke Hartendorp Docent Toegepaste Psychologie op Hogeschool Saxion
Lees het verhaal van Mijke

Interessante links

Meer info of advies op maat?

Neem contact met ons op.

Geef je mening

Ben je tevreden met de informatie op deze pagina?

Positieve feedback

Dank je wel voor je positieve reactie

Jammer dat je niet tevreden bent

Wat moet er volgens jou anders? Gebruik het formulier hieronder om je feedback te geven.