Direct naar inhoud

Bemiddeling van mensen met een visuele beperking

De meeste arbeidsbemiddelaars bemiddelen niet vaak iemand met een visuele beperking. Als je er wel een keer mee te maken krijgt is het daarom niet gek dat je vragen hebt over de aanpak. Op deze pagina voorzien we je van wat algemene kennis en praktische tips.

Thema’s

Als je iemand met een visuele beperking wilt bemiddelen, krijg je te maken met een aantal specifieke zaken. Als je daar goed rekening mee houdt, is de kans op een succesvolle bemiddeling groter.

Communicatie en toegankelijkheid

Het is belangrijk dat je goed communiceert met de klant die je begeleidt naar werk. Vraag wat hij nodig heeft zodat alle informatie toegankelijk voor hem is. Dit hangt af van de aard van de visuele beperking en de mogelijkheden van je klant. Heeft hij bijvoorbeeld braille nodig, grote letters of audiobestanden? Of volstaat bijvoorbeeld schermvergroting bij gewone documenten?

Aanpassingen op de werkplek

Veel banen kunnen geschikt zijn, als er maar de juiste aanpassingen worden gedaan. Denk aan speciale software voor computers, vergrotingsapparatuur, verlichting, werkplekaanpassingen en vragen over mobiliteit.

Vooroordelen en bewustwording

Veel werkgevers hebben last van koudwatervrees. Bewust of onbewust kunnen ze vooroordelen hebben die hen in de weg staan om iemand met een visuele beperking aan te nemen. Als je werkgevers vertelt wat iemand die slechtziend of blind is kan betekenen en toevoegen, maak je hen bewust van vooroordelen en kun je deze misschien zelfs verminderen. Ook weten veel werkgevers niet dat ze gebruik kunnen maken van regelingen en voorzieningen, terwijl die wel heel helpend kunnen zijn.

Begeleiding en ondersteuning

Regelmatige begeleiding, ondersteuning en werkplekaanpassing kunnen een groot verschil maken. Dit kan variëren van coaching op de werkplek tot praktische hulp bij het gebruik van technologie.

Geschikte banen voor mensen met een visuele beperking

Er zijn vaak meer banen geschikt voor iemand met een visuele beperking dan je in eerste instantie denkt. Functies zoals telefonist of receptionist komen vaak snel als optie naar voren. Maar er zijn veel meer mogelijkheden, zeker met de inzet van de juiste hulpmiddelen, voorzieningen en begeleiding van een expertiseorganisatie. Enkele voorbeelden zijn:

Toen ik als informatieanalist betrokken raakte bij de nieuwbouw van systemen, merkte ik dat ik gelukkig werd van IT en dat daar mijn talent lag
Paul van Kemenade Senior IT auditor bij de Rabobank
Lees het verhaal van Paul
Mijn collega’s zijn er aan gewend dat ik met mijn neus op het beeldscherm zit
Floyd van der Wey Junior webdeveloper bij de Vanderperk Groep
Lees het verhaal van Floyd
Een student-assistent bij hybride lesgeven bleek voor alle docenten handig
Mijke Hartendorp Docent Toegepaste Psychologie op Hogeschool Saxion
Lees het verhaal van Mijke

Interessante links

Meer info of advies op maat?

Neem contact met ons op.

Geef je mening

Ben je tevreden met de informatie op deze pagina?

Positieve feedback

Dank je wel voor je positieve reactie

Jammer dat je niet tevreden bent

Wat moet er volgens jou anders? Gebruik het formulier hieronder om je feedback te geven.