Direct naar inhoud

Toegankelijkheid

Als je een medewerker met een visuele beperking in dienst hebt, is toegankelijkheid erg belangrijk. Het gaat daarbij om digitale, fysieke en sociale toegankelijkheid. Als dat niet op orde is, kan je medewerker zijn werk niet of onvoldoende uitvoeren. Het kan zijn dat je medewerker zoveel energie moet besteden aan randvoorwaarden, dat hij niet meer fit genoeg is om zijn werk goed te kunnen doen.

Fysieke toegankelijkheid

Fysieke toegankelijkheid houdt in dat de werkomgeving goed toegankelijk is. Dat betekent onder meer dat de bewegwijzering rondom en in je pand duidelijk moet zijn. Controleer daarnaast de werkomgeving op obstakels op doorgaande routes. Verwijder de obstakels of kijk of je een alternatieve route kunt aanbieden. Ook goede verlichting en duidelijke contrasten in de inrichting zijn essentieel.

Bij de ingang van het gebouw heb ik toegang via de brede toegangspoortjes, want de smalle zijn door het draaideurmechanisme niet handig met een geleidehond.
Femke van den Born Teamassistent bij de afdeling Parkeren van de gemeente Rotterdam
Lees het verhaal van Femke

Sociale toegankelijkheid

Met sociale toegankelijkheid bedoelen we dat de werkcultuur in je organisatie inclusief moet zijn. Je medewerker met een visuele beperking voelt zich dan gezien en gesteund. Voor een goede sociale toegankelijkheid van je organisatie is het belangrijk dat je medewerkers zich allereerst bewust zijn van de uitdagingen en behoeftes van hun blinde of slechtziende collega(‘s). Stimuleer je medewerkers ook tot bieden van ondersteuning en samenwerking.

Digitale toegankelijkheid

Ook de digitale toegankelijkheid is essentieel voor medewerkers met een visuele beperking. Het zorgt ervoor dat zij hun werk optimaal kunnen uitvoeren. Digitale toegankelijkheid betekent dat software, programma’s en andere digitale hulpmiddelen zo zijn aangepast dat iedereen, ongeacht visuele beperkingen, er goed mee kan werken. Digitale toegankelijkheid is niet alleen essentieel voor de productiviteit van je medewerkers, maar ook voor hun welzijn en tevredenheid op de werkplek.

Slechtziende werknemer zit achter aangepast beeldscherm. Naast haar staat een andere vrouw. Ze kijken allebei blij en richten hun blik op de camera.
Medewerker achter beeldscherm met schermvergroting

Digitale toegankelijkheid omvat diverse aspecten. Het gaat onder meer om aanpassingen in systeeminstellingen, speciale software en hulpmiddelen. Zo maken vergrotingssoftware, spraakondersteuning en brailleleesregels het werken op een computer aanzienlijk makkelijker voor mensen die slechtziend of blind zijn. Maar digitale toegankelijkheid is breder, denk bijvoorbeeld ook aan toegankelijke websites, koffieapparaten en toegangsdeuren.

ICT-hulpmiddelenonderzoek

Toegankelijkheid van informatie- en communicatietechniek voor iemand met een visuele beperking is maatwerk. Een blinde medewerker heeft iets anders nodig dan iemand die slechtziend is. En ook onder slechtziende mensen verschillen de behoeftes, de een heeft bijvoorbeeld behoefte aan veel licht terwijl een andere slechtziende juist snel last heeft licht.

Wil je weten wat jouw medewerker nodig heeft? Schakel dan een expertiseorganisatie zoals Koninklijke Visio en Bartiméus in. Zij voeren dan een ICT-hulpmiddelenonderzoek uit en geven je advies op maat .

We wisten vooraf niet of alle systemen even toegankelijk voor haar waren
Angelique Koelewijn – over de start van het werk van Kirsten Veldhoen Expertisestrateeg en teammanager bij Bartiméus
Naar het verhaal van Kirsten

Hoe kun je bijdragen aan digitale toegankelijkheid?

Als werkgever kun je op een aantal manieren bijdragen aan digitale toegankelijkheid voor je blinde of slechtziende medewerkers:

Toegankelijkheid en vacaturetekst

Heb je een vacature en wil je concreet aangeven dat iedereen welkom is erop te reageren omdat de vacante werkplek toegankelijk is of kan worden? Bedenk dan goed hoe je dat in je vacaturetekst beschrijft. Want niet zelden hebben mensen met een (visuele) beperking hun bedenkingen bij de vaak algemene woorden in vacatures over toegankelijkheid en inclusie. Hiermee wordt niet duidelijk hoe inclusief of toegankelijk de organisatie daadwerkelijk is en dat maakt dat potentiële werknemers met een beperking zich onvoldoende aangesproken voelen om te solliciteren.

Hoe concreter, hoe beter

Als je in je vacature concreet aangeeft waar de toegankelijkheid in zit, weten potentiële sollicitanten met een (visuele) beperking beter of de baan passend is. Ze voelen zich zo ook welkomer dan met teksten over inclusief werkgeverschap in algemene bewoordingen.

Suggesties voor concrete duidingen over inclusie in je vacature

Meer over toegankelijkheid

  • Toegankelijke werkplek

    Wat betekent een toegankelijke werkplek voor een medewerker met een visuele beperking in de praktijk? Op deze webpagina drie voorbeelden in de vorm van video's van toegankelijke werkplekken van werknemers met een visuele beperking.

  • Voorzieningen

    Voor je een werknemer met een visuele beperking kun je gebruik maken van werkvoorzieningen. Die kun je aanvragen bij het UWV. Op onze pagina Regelingen en voorzieningen lees je er meer over.

  • Stichting Accessibility

    Stichting Accessibility zet zich in voor een digitaal, fysiek en sociaal toegankelijke samenleving. De stichting is onderdeel van Bartiméus.

  • Zicht op Toegankelijkheid

    Zicht op Toegankelijkheid richt zich op de fysieke toegankelijkheid van de binnen- en buitenruimte. De organisatie is onderdeel van Koninklijke Visio.

  • Kennis Over Zien – Toegankelijke samenleving

    Kennis Over Zien wil de wereld toegankelijk maken, zodat ook mensen met een visuele beperking makkelijker kunnen meedraaien in de maatschappij. Op hun website staan diverse artikelen over toegankelijkheid: van inrichting van gebouwen en de openbare ruimte, tot OV en sociale en digitale toegankelijkheid.

Meer weten?

Wil je meer weten over digitale toegankelijkheid en hoe je je organisatie toegankelijker kunt maken voor medewerkers met een visuele beperking? Neem contact met ons op.

Geef je mening

Ben je tevreden met de informatie op deze pagina?

Positieve feedback

Dank je wel voor je positieve reactie

Jammer dat je niet tevreden bent

Wat moet er volgens jou anders? Gebruik het formulier hieronder om je feedback te geven.